NuffNang

WeLcOMe tO eInZmIsZmeSSy cOrNer

You are not allowed to copy my photo, writing or ideas unless you asked me first. All content was my copyrights which only contain my thought that maybe changed and not permanent. Do enjoy reading my blog. Thank you for drop by~

Selasa, 21 Jun 2011

seceria pelangi

nurin membuang pandangan ke langit yg luas terbentang.....
dia mendongak.....melihat kepulan awan yg menyorokkan mentari.....
teringat dia akan perbualan itu
tak pernah luput dari kotak ingatannya...
nurin : mama, mama... apa tu? (nurin menunding jari ke langit)
mama : owh, itu namanya pelangi...
nurin :cantik kan mama???
mama : ya... mmg cantik.... (mama menghela nafas berat)
nurin : mama.... pelangi ada banyak warna ya???
mama : ya sayang... ada tujuh warna kesemuanya....
nurin : owh.... in nak jadi pelangi la kalau macam tu..... cantikkan???
mama : (tersenyum) kalau nak jadi pelangi in kena janji dgn mama.... boleh?
nurin : apa dia mama?
mama : kena jadi seceria pelangi....
nurin : maksud mama???
mama : bila in da besar nanti in pasti akan mengerti...

***

"mama!!!!!" nurin bergegas menerpa ke arah mamanya....
waktu itu mama sedang tercungap-cungap.....
mama sukar bernafas....
waktu kian singkat bg mama....
"in... in.. gat.... pe... san... ma... ma..."
"se... ce... ria.... pe... la.... ngi...."
terngiang-ngiang ayat mama di telinga nurin....
mama...

***

"in kenapa termenung?" qistina bertanya lalu duduk disisi temannya.
"aku teringat mama aku...." balas nurin.
"aku faham susah nak terima kenyataan bila orang yg paling kita sayang pergi meninggalkan kita, tp kau harus tabah....." qistina  cuba memberi semangat pd nurin
"qis.... da hampir 2 tahun mama tinggalkan aku.... tp aku masih tak faham kata-kata mama" balas nurin sayu.
"apa kata mama kau?"
"jadilah seceria pelangi........"
"aku tak tau nape mama kau cakap macam tu tp pasti ada sbbnya, dah la pergi la mandi... busuk!" qistina tergelak bila nurin baling bantal ke arahnya.

***

"in, kau da makin kurus aku tgk"
"em..."
"sejak mama da takde kau da tak macam dulu.... murung je... kenapa?"
"tade pape la"
"jgn bohong pd aku..."
"betul... aku ok"
"kalau ok nape kau da tak terurus macam dulu?"
"tade pun...aku pakai makan macam biasa"
"isk degil la kau ni...."
"mmg pun"
nurin terus bermuram.....

***

buku yg disampul dgn balutan kertas berwarna-warni dicapai....
diari mama...
mama menghidap luekimia....
sehingga ke nafasnya terakhir mama tetap menunjukkan sayang...
mama mmg tak suka tunjukkan kesakitan yg dialaminya pd orang lain...
dia akan selalu senyum.... gelak dan menghiburkan orang disekelilingnya....
mama...
mmg hebat.... tak mampu jd spt mama....
kekuatan yg ada dalam diri mama tidak diwarisi....

***

"mama!" jerit nurin sebaik shj melihat kelibat mama memasuki pekarangan rumah.
"sayang in", mama tersenyum melihat nurin berlari-lari mendapatkannya.
"mama beli apa utk nurin?" tanya nurin manja di pelukan mamanya.
"nah!" mama menghulurkan makanan kegemarannya.
dgn riang dia menyambut lalu berlari semula kedalam rumah
waktu itu umur dia baru shj 7 tahun....

***

selakan terhenti di perkataan "SECERIA PELANGI"
coretan mama tentang....
mata nurin pantas menangkap baris ayat :
deras hujan mematikan langkah, sukar bergerak bebas diluar padang, namun selepas hujan berhenti, pelangi muncul menceriakan langit, warna pelangi memikat mata memandang itu la sebenarnya SECERIA PELANGI...

nurin masih tidak mengerti....

baris seterusnya dibaca....
walau apa pun yg melanda kita... kita perlu tersenyum riang spt tiada apa yg menganggu kita....
kita kena jd mcm pelangi, munculnya selepas hujan, tabah menghadapi dugaan, selepas menangis jgn terus menangis tp senyum la seceria pelangi yg mengindahkan alam selepas hujan membasahi bumi....
tiap satu perkara yg kita rasa tak patut terjadi kita kena ingat, pasti ada hikmah disebaliknya....
spt hujan... menyukarkan langkah manusia apabila di luar, tetapi merupakan rahmat buat tumbuh-tumbuhan.... hasilnya.... tumbuh-tumbuhan hidup segar....
jgn kita marah hujan yg sementara sdgkan memberi byk manfaat pd kita....
buat nurin anakku....
kau harus tabah dan merelakan pemergian mama...
mama yakin kau mampu tabah spt mama....
biarpun kehilangan mama....
tp tak bermaksud kau hilang dr rahmat-NYA....
mama harap kau jd SECERIA PELANGI....

nukilan mama buat nurin menitiskan air matanya....
manakan tidak, mama seolah-olah tahu bila dia akan pergi menghadap ILAHI....
mmg nurin plg rapat dgn mama....
semua benda nurin tanya pd mama....
semua perkara nurin kongsi pd mama....
mama....
nurin mengerti kini...
biarpun terlewat...
tp nurin harap masih lg sempat....
nurin akan belajar tabah....
mencari kehidupan nurin yg hilang sebelum ini....
mama....
mama sentiasa segar dalam hati nurin....
semoga roh mama dicucuri rahmat ILAHI....

***

nurin melangkah yakin menuju kearah kakaknya...
"in kau pasti?"
"ya kak long!"
"kalau macam tu akak doakan kau selamat pergi selamat kembali"
"ok" nurin menunjukkan ibu jarinya ke atas. kemudian dicapai tangan kakaknya lalu dicium.
nurin dan kak longnya berpelukan.
nurin menuju ke destinasinya... meneruskan perjuangan hidup....
menimba ILMU.....

mama terima kasih!

2 ulasan:

CintaZulaikha berkata...

sedeyyyyyy laaa...good..

einz miszmessy berkata...

heeeeeeeeee....thnx.........sdeyh ea???????nk tisu........????????