NuffNang

WeLcOMe tO eInZmIsZmeSSy cOrNer

You are not allowed to copy my photo, writing or ideas unless you asked me first. All content was my copyrights which only contain my thought that maybe changed and not permanent. Do enjoy reading my blog. Thank you for drop by~

Ahad, 15 Mei 2011

luka lama memori lalu

"aku tak tahu!", jeritan sue bergema diruang yang sederhana besar.
"kau jgn tipu. mustahil kau tak tahu?", pertanyaan zam membuat sue semakin tertekan.
"betul! apa aku dapat kalau aku tipu kau pun?", balas sue dgn berani.
"mmg aku takkan dpt pape, tp kau kena tau yg kau ambil tu milik aku...", kata-kata zam mengakhiri pertemuan mereka di petang yg hening.

***
sue segera menyelongkar barang2 peribadi miliknya.... seketika dia tergamam.
mana barang tu???
'ah! gila macam mana boleh hilang plak ni?', rungut sue dalam hati.

***
zam meraup wajahnya yg kusut....
'mana hilang benda tu? sue kata dia tak ambil...takkan dia tipu??'
zam semakin tak keruan mengenangkan barang miliknya hilang tanpa jejak..

***
"awak! cantiknya piano kristal ni!!!", ayn menjerit kecil sambil menarik hujung baju zam.
"mana?", tanya zam terpinga-pinga
"ni lah", tunjuk ayn dengan muncung sebab zam seolah-olah enggan melayan kerenahnya..
"owh", pendek balas zam.
"owh jep", ayn terus-terusan muncung.
ayn diam. zam diam.
tiba2....
"awk!", ayn menjerit kecil.
"apa?", balas zam yg sdg membelek rantai berbentuk gitar.
"awk tanyakan kat amoi tu...boleh?", gagap ayn balas pertanyaan zam.
"apa", zam selamba bertanya tanpa memandang reaksi ayn.
"tanyakan piano kristal ni bape harganye?"
"okeh"
sebaik saja zam bertanya...ayn terpandangkan harga piano kristal....
'RM240!'
'mak aih mahalnya...kristal betul gamaknya', terpaku ayn melihat harga piano kecil tu.
"ayn...RM240....", zam bersuara
"tahu!", balas ayn dengan muka toya.
"ha! lau cmtu asal awk suruh saya tanya?", zam bertanya dengan muka merah padam.
"saja", ringkas jawapan ayn menyebabkan satu jelingan diterima.
"hahaha....ayn gurau jela...mmg tak tahu pun td asalnya...bila awk dah g td baru sy perasaan", jawapan ayn buat jelingan tu bertukar senyum segaris.
"jom turun!", zam segera mengayun langkah.

***
"sue camana?", tanya zam memandang wajah kawannya.
"okeh jep...music box for a girl....so sweet!", balas sue.
"serius?", tanya zam kembali.
"ekh kau ni, kan aku kata okeh tadi. lagipun kau juga cakap dia suka benda ni", sue rasa nak ketuk je mamat depan dia.
 zam mengaru-garukan kepala yg sememangnye tak gatal.
"moi!", teriak zam memanggil penjaga kedai.

***
bungkusan kotak tu kemas dalam gengaman sue.
zam tersenyum melihat ayn dari kejauhan.
ayn melambai dengan senyuman mesra pada kawan dan orang yg disayanginya.
"zaaaaaaaaaapppp..buuuk!dapppp..."
ayn tercampak jauh ke tengah jalan. kereta yang melanggarnya segera cabut.
zam tergamam. sue juga.
"ayn?", zam seperti tak percaya apa yg dilihatnya.
ayn dilanggar walaupun berada di bahu jalan. kemudian bergesel dengan kereta sebelum tercampak di tengah jalan.
"ayn!", jeritan zam jelas kini....

***
"zam, jgn lah bersedih... sekurang-kurangnya ayn masih hidup lagi", tutur ajib tenang.
zam hanya mampu menarik nafas melihat sekujur tubuh kaku terbaring didepannya.
teringat kata-kata doktor sebaik sahaja berusaha menyelamatkan ayn yang agak kritikal sewaktu dikejarkan ke hospital
"alhamdulillah dia selamat, cuma berkemungkinan dia akan mengalami amnesia", tutur doktor yang merawat ayn.
"amnesia ialah kerosakan yang berlaku akibat hentakan yang kuat pada kawasan yang menyimpan memori"
"adakalanya pesakit amnesia hanya mengingati memori lama dan tak dapat mengingati memori baru"
"ada sesetengah kes pula pesakit langsung tak dapat mengingati memori lama dalam jangkamasa lebih 10 tahun... namun bergantung kepada pesakit... ada pesakit hanya mengalami amnesia semantara dalam jangkamasa pendek... tetapi ada juga yang tak mampu mengingat langsung...."
penerangan doktor amin sebentar tadi membuat zam terpaku....
rasa nafas nak terhenti....
apa yang perlu aku lakukan???

3 ulasan:

CintaZulaikha berkata...

bagos bagos,,,,suka baca...

Srikandi Al-Farouk berkata...

uhu...citer ni??berbakat ghupenye kak farah ni~
bgusnya dah ada jln citer..tp sy x bpa paham ..maybe sbb mata p0n da berat kot.nway,best of luck!

einz miszmessy berkata...

CintaZulaikha:thnx2....sile beri tunjuk ajar ye...
Srikandi Al-Farouk:thnx dik...mmg tergantung n byk persoalan,,,sbb tak hbs ag karang...hehehe...t akak upddate ye...